به گزارش ارومیانوین، فخرعلی قلی زاده اظهار داشت: عدم وجود روش مطالعه جنبی در دروس مدرسه و دانشگاه، انجام پژوهشهای پایان نامه و رساله بدون زحمت، عدم رونق پژوهش کلاسی از جمله دلایل عدم مطالعه و بیگانه بودن با کتاب و گسترش فضای مجازی است.
وی ادامه داد: همچنین نبود ساز وکار مطالعه از دوران کودکی از جمله دلایل عدم گرایش به سمت کتاب و مطالعه است چون وقتی فرهنگ مطالعه از دوران کودکی توسط والدین در خانواده نهادینه شود و والدین خود جلوی فرزندان اقدام به مطالعه کنند و بخشی از وقت خود را به مطالعه کتاب اختصاص دهند بدون تردید فرزندان نیز با تبعیت از آنها با کتاب انس گرفته و مطالعه را از برنامههای خود قرار میدهند.
استاد دانشگاه امام حسین (ع) ارومیه اظهار کرد: عدم برگزاری صحیح مسابقات کتابخوانی و نبود مشوق قوی برای مطالعه از دیگر عوامل بی رغبتی به مطالعه در جامعه امروز است.
قلی زاده به تبعات عدم مطالعه اشاره کرد و گفت: عدم مطالعه و نداشتن آگاهی به دنبال خود نبود قدرت تجزیه و تحلیل، برخورداری از اطلاعات سطحی، کار ساز و موثر شدن تهاجم فرهنگی دشمن، ضعف در حکمرانی در حوزههای گوناگون و از بین رفتن وقت مردم در جامعه را موجب میشود.
استاد دانشگاه امام حسین (ع) ارومیه اضافه کرد: فاصله گرفتن از کتاب و نبود مطالعه موجب افزایش جرم، تخلف، آسیبهای اجتماعی و عقب ماندگی در زیر ساختها است.
وی یادآور شد: اما انس با کتاب باعث تقویت قدرت تجزیه و تحلیل، عمق بخشی علمی، مقاومت در مقابل تهاجم فرهنگی، تقویت ارکان حکمرانی و استاندارد سازی امور جامعه را بدنبال دارد.
این استاد دانشگاه افزود: جلوگیری از آسیبهای اجتماعی و حاکمیت علم و اخلاق و تقویت زیرساختها در تمام زمینهها از دیگر نتایج نهادینه شدن فرهنگ مطالعه در جامعه است