به گزارش ارومیا نوین، آذربایجان غربی به عنوان شمال غربی ترین استان ایران هم مرز با سه کشور بوده و شاخص های بی نظیر صنعتی و کشاورزی، وجود منابع آبی، ظرفیت گردشگری و تاریخی از جمله مواردی هستند که در کمتر استانی در کشور وجود دارند.
در کنار این ظرفیت ها، محورهای مواصلاتی و ارتباطی از اصلی ترین محورهای توسعه به شمار می ورد و لذا توسعه زیرساختهای حمل و نقل و توجه به جاده و محورهای ارتباطی از اهمیت به سزایی برخوردار است بویژه در آذربایجان غربی که به لحاظ قرارگرفتن به عنوان دروازه توسعه تجارت با اروپا در این حوزه نیازمند توجه ویژه است.
کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول یک هزار و ۵٣٠ کیلومتر، مرز بازرگان در آذربایجان غربی را به بندر امام خمینی (ره) در خوزستان متصل میکند و ۳۵ درصد این شبکه حمل و نقل جادهای به طول ۵۴۷ کیلومتر در این استان احداث میشود که از بوکان تا مرز بازرگان در آذربایجان غربی چندین شهرستان را در بر می گیرد.
تکمیل این کریدور بزرگراهی به عنوان یکی از الزامات ارتقای شاخص های توسعه ای، در دستور کار مسئولان استانی قرار داشته و برای احداث و تکمیل آن تلاش می کنند.
تکمیل کریدور بزرگراهی شمالغرب کشور در دستور کار دولت
در این زمینه استاندار آذربایجان غربی با بیان اینکه تکمیل کریدور بزرگراهی شمالغرب کشور در دستور کار دولت قرار دارد، می گوید: بهره برداری کامل از این کریدور و ایجاد ارتباط بین قفقاز جنوبی با بندر امام یکی از اولویت های دولت سیزدهم است که تاثیرگذاری ویژه ای در ارتقای شاخص های توسعه ای دارد.
محمدصادق معتمدیان افزوده: با توجه به شرایط کنونی، توسعه زیرساختهای حمل و نقل در این استان یکی از کارآمدترین راهکارهای برون رفت از چالشهای اقتصادی به شمار میرود.
وی گفت: موقعیت ممتاز آذربایجانغربی، اهمیت ساخت و توسعه جادههای استاندارد را دوچندان کرده و تأمین اعتبار لازم برای تکمیل کریدور بزرگراهی غرب کشور را در اولویت برنامههای کاری قرار دادهایم.
معتمدیان هم چنین توسعه محورهای ترانزیتی با رعایت کیفیت و استانداردهای تعیین شده را یکی از اهداف عدالتمحور دولت مردمی برشمرد و تصریح کرد: با به کارگیری صحیح و مطلوب منابع و ظرفیتهای موجود میتوان در تامین زیرساختهای حملونقل گامهای بزرگی برداشت.
کریدور بزرگراهی غرب کشور فرصتی برای توسعه آذربایجانغربی
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی آذربایجانغربی نیز در این زمینه گفت: احیای جاده ابریشم و بهسازی و مناسبسازی مسیرهای ارتباطی در اولویت برنامههای کاری مجموعه راه وشهرسازی تعریف شده است.
محسن حمزه لو با بیان اینکه راه محور توسعه بوده و یکی از عوامل توسعه استان به شمار میرود، افزود: امسال با افزایش کارگاههای راهسازی تعریض و چهارخطه کردن محورهای مواصلاتی آذربایجانغربی سرعت میگیرد.
وی اظهار کرد: یک چهارم پایانههای مرزی در آذربایجانغربی قرار دارد و بهسازی مسیرهای منتهی به پایانهها بسیار حائز اهمیت است.
مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجانغربی تصریح کرد:در راستای توسعه خدماترسانی ۳۶ کارگاه راهسازی در سطح آذربایجانغربی فعال است و در سفر ریاست جمهوری نیز سعی خواهیم کرد از این ظرفیت برای توسعه استان نهایت استفاده را بکنیم.
حمزه لو گفت: کریدور بزرگراهی غرب کشور فرصت مناسبی برای توسعه آذربایجانغربی به شمار میرود و در بخش توسعه این گذرگاه بینالمللی فعالیتها به صورت شبانه روزی جریان دارد و تاکنون بیش از ۴۰۰ کیلومتر را با ۸۵ درصد پوشش به اتمام رسیده است.
۳۵ درصد از کریدور بزرگراهی غرب کشور زیر بار ترافیک
مجری پروژه بزرگراهی غرب کشور نیز در این زمینه اظهار کرد: ٣۵ درصد از کریدور بزرگراهی غرب کشور به طول ۵٣١ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته است.
غلامرضا خرمی گفت: برای احداث این میزان از مسیر ارتباطی ١۵ هزار میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی درخصوص روند اجرای این طرح بزرگ راهسازی تصریح کرد: ظرفیت آذربایجانغربی با توجه به پتانسیلها و ظرفیتها در بخش کریدور بزرگراهی غرب کشور بسیار مناسب است و برنامهریزی شده اقدامات درباره تخصیص اعتبار مورد نیاز شتاب بگیرد.
توسعه و تکمیل پروژه های راهسازی و زیرساخت های حمل و نقل برای پیشرفت و توسعه آذربایجانغربی از اولویت خاصی برخوردار است.
انتهای پیام/